fredag 16. mars 2012

Vår og mange baller i lufta

Årets første måneder har gått utrolig fort. Det har vært mye planlegging av aktiviteter og igangsetting av prosjekter.

Audnedal kommune har flere spennende ting å by på. En av kommunens skatter er utvilsomt Sveindal Museum. Elisabeth Haaland legger ned et enormt arbeid i museet, og det var en fryd å tilbringe skuddårsdagen sammen med denne kapasiteten!

Sveindal Museum
I løpet av året skal vi jobbe for økt markedsføring av museet, særlig på internett. Blant annet skal jeg lage digitale fortellinger knytta til museet og bygda. Det blir spennende!

Barnevandringsopplegget i Den kulturelle skolesekken for Vest-Agder starter i april. For et par uker siden gikk jeg tur på noen av barnevandringsstiene sammen med kulturkonsulenten i Audnedal og en lokal guide. Det var en kjempeflott tur og vi gleder oss stort til å realisere oppleggene sammen med elever fra Vest-Agder!

Barnevandringssti

Til høsten skal jubileet for "Lordehytta" markeres i Åseral (mer info). Den skotske lord Edward Salvesen hadde foreldre fra Mandal og bygde i 1901 feriehus på Risøbank. Lorden var interessert i jakt og friluftsliv og oppførte derfor et "jaktslott" i Åseralsheiene i 1912.

Fra en av turene min morfar hadde til Lordehytta

Dette 100-årsjubileet feires altså i Åseral til høsten, og representanter fra jubileumskomiteen var i februar på besøk i Mandal for å finne stoff om lorden. Jeg gav dem omvisning i Andorsengården, kjøpmannsgården hvor lordens mor vokste opp og som lordens søstre arva og gav til Mandal kommune i 1954. I dag har Vest-Agder-museet Mandal sin hovedavdeling i Andorsengården. Etterpå reiste følget til Risøbank (les mer) hvor de også fikk omvisning.  

I løpet av mars blir det litt konsulentarbeid i Marnardal i forbindelse med ei ny utstilling på Høgtun. Det gleder jeg meg veldig til!

Første fredag i mai står Lindesnes kommune for tur. Da holder jeg foredrag om arbeidskonflikten på Sjølingstad i 1935-36. Dette er et "fredagsmuseet"-arrangement med kobling til 1. mai.

Livet som regional museumsformidler er utvilsomt variert og spennende. Jeg ser fram mot en god vår i Lindesnesregionen!


1 kommentar:

  1. Når er bildet av din morfars skitur til Lordehytta tatt, tror du? Hilsen Thomas

    SvarSlett